Ik zal me even voorstellen. Ik ben Brenda 35 jaar en woon in Groningen.

In februari 2019 las ik een stukje op internet over de beweegkuur die vergoedt zou worden via de zorgverzekering. Ik had ondanks mijn medicatie constant last van hartritme stoornis. Ik zat slecht in mijn vel  en besloot daarom om naar de huisarts te gaan. In juli 2019 mocht ik starten met de gecombineerde leefstijl interventie.

Het is meer dan alleen afvallen

In de beweegkuur kijken ze naar meerdere dingen. Je hebt een leefstijl coach, diëtist en een sport adviseur.

De diëtiste heeft mij meer inzicht over gezonde en ongezonde voeding. en stelt samen een voedingsschema op. Als ik merk dat het schema toch niet bij mij past is dat geen probleem en word er opnieuw naar gekeken. Wat ik ook als zeer prettig ervaar is dat ze ook kijkt naar de dingen die wel goed gaan.

De Leefstijl coach kijkt naar andere factoren die mee kunnen spelen in gewichtstoename. Ze heeft een luisterend oor en geeft ook feedback. Ik heb o.a. geleerd dat ik soms dingen niet onder controle heb en die naast mij neer te leggen. Ook heb ik geleerd om nee te zeggen en om naar mijn eigen behoefte te kijken.

De sport adviseur leerde mij om te luisteren naar mijn lichaam. Ik wilde vaak alles geven. Waardoor ik keer op keer teveel vroeg van mijn lichaam. Met zijn schema’s kan ik meer uit mijn training halen.

Doelen

Ik splits de doelen op in kleinere doelen zodat je ergens naar toe kan werken en jezelf kan belonen bij het behalen van een doel. Zo leef je van doel naar doel in plaats van een doel die ver in de toekomst ligt. Ik heb voor elke laatste dinsdag van de maand een gewichtsdoel staan een daar een beloning aangekoppeld. Bijvoorbeeld eind juni 75 kilo en als beloning een setje nieuwe kleding.

Mijn hoofdoelen zijn:

  • -20 kilo
  • Buikomvang 75cm
  • Vetpercentage 22%
  • mijn streefgewicht stabiel houden

Subdoelen:

  • 3x per week hardlopen
  • 1x per kracht training
  • Doordeweeks alleen gezonde tussendoortjes

(af)vallen en weer opstaan

Doordat ik wekelijks mijn gewicht bijhoudt zie je pieken en dalen. Soms staat het gewicht een maand stil. Ik heb weleens een baal weekje waarin het niet lekker gaat. Even niet sporten en niet mijn voeding bij houden. Maar daarna herpak ik het weer en er weer tegen aan.

Voor mij heeft de beweegkuur veel opgeleverd. Ik ben ruim 10 kilo kwijt en ik heb minder last van mijn hartritme stoornis, en zit lekkerder in mijn vel. Het eerste jaar is nog niet voorbij maar ik ben blij wat het mij allemaal gebracht heeft.

Tot slot nog een paar tips:

  • Maak elke maand een foto
  • Schrijf elke week je gewicht op
  • Stop verspilling van je calorieën en maak een top 10 met het allerlekkerst
  • Hou je niet vast aan het gewicht op de weegschaal maar kijk ook naar je buikomvang en kleding
  • Haal geen lekkers in huis op momenten dat je het niet in de planning hebt staan.
  • Laat een baal weekje toe en ga daarna er weer tegenaan
  • Probeer de positieve punten eruit te halen wat gaat wel goed
  • En de allerlaatste tip geef niet op je kan het…succes!